//Playground
Follow Dashboard
Masalah HALAL
Tuesday, May 29, 2012 | 0Superstar (s)!

Assalamualaikum and a very good day to all of you! Dunia skrg ni payah nak cari yg betol. Am I right? Same thing goes to our food. Ya dgn mudahnya ia melalui oesophagus tpi boleh pasti benda tu halal? Okey, Yasmin cena hg dpt tajuk ni? Kisahnya bermula apabila aku menyibuk pack sweets utk kenduri yg akan dtg. Aku dok sembang ja dgn mak aku, tok aku and her relatives is busy chatting about something that i don't know. Tpi sometimes aku nyibok jgk buka mulut. Apa salah berkongsi? Sharing is caring kann? :)

As the saying goes, "Sambil menyelam minum air, sambil pack mkn la gula-gula" nyum, nyum! Satu-satu masuk mulut. Oh maiii, aku dok belek la plastik gula-gula tuh. Uitt, xdak halal. Satu logo pun xdak. Cena nihh? Aku terpaksa luah balik. Aku tak gitaw sesapa lagi. Tiba-tiba mak aku pulakk mkn. Mak aku belek jgk. Takdak halal. Haha, rasakan! Ngeh, ngeh kejam. So, mcm mna? Boleh ka kita mkn walaupun hanya sebiji gula-gula. Neway, sweets tu dri Indonesia.

TakBoleh! Sebab makanan tu akan jadi darah daging kita. Kalau mkanan pun x halal, perangai pun erkkk.. TakBetul. Setiap apa yg kita buat ada pokok pangkalnya. Memang ada logo halal yang lain, selain drpd yg drpd yg btoi pnya, tpi hampa semua boleh jamin tu halal. Entah spa la yg buat logo tuh. So, ni kan kerja JAKIM, biaq depa buat. Tugas kita, check ada ka tidak logo halal tu, expired date dan mcm2 lagi lah yang perlu utk menjadi pengguna yg bijak. Andai kata la benda yg ada tanda halal tu still ada desas-desus mengatakan ada b*b*, arak or benda lain yg hram tinggalkan sbb dah ada unsur syubhah. Tapi, kalau mcm aku, aku tak caya la sbb JAKIM insya-Allah dah jalankan tanggungjawab dgn baik. So, aku harapkan depa la. Tapi kalau dah BESAR sgt dah kes tu, wallahu'alam.

Makanlah dari makanan yang halal lagi baik. :)


Older Post | Newer Post
The Disclaimer


Assalamualaikum & Hello welcome to my official blog once you come here, you are enlighten to follow me :)

Enjoy my Playground :)


Diary; About Site


Spectators;


Let's Talk!



The Credits!

Basecode by : Nadya and Qistina
Re.Design : Miss_Hana
Own this blog : MinMin

Best View at GOOGLE CHROME!